Podcast SEO richtlijnen voor Spotify

SEO richtlijnen voor Spotify

Wist je dat SEO niet alleen relevant is voor webpagina’s, maar ook voor podcasts?Door platforms als Spotify te voeden met de juiste informatie, vergroot je de kans dat nieuwe luisteraars jouw show ontdekken.

Lees hieronder wat je zoal kunt doen om het aantal nieuwe luisteraars organisch te maximaliseren.

1. Maak een pakkende showtitel

Je zou je baby geen X Æ A-12 noemen (tenzij je een bepaalde miljardair bent met een voorliefde voor raketten) omdat namen ertoe doen in de echte wereld. De titel van je podcastshow is een cruciale beslissing, omdat deze uniek genoeg moet zijn voor zoekmachines om je te vinden, terwijl het pakkend genoeg is voor luisteraars.

Wanneer je brainstormt over de naam van je podcast, sla je het volgende over:

  • Bijzondere spelling en speciale tekens
  • (te) lange titels
  • (te) Algemene woorden

Stel dat je een podcast wilt maken die zich richt op recepten en eten en noem het ‘The Cooking $how Podcast met Steve en Alicia. Deze titel werkt niet omdat de naam te lang is, algemene of algemene woorden bevat en een speciaal teken heeft. Houd je in plaats daarvan aan deze richtlijnen:

  • Houd het kort (drie tot vier woorden).
  • Vermijd afkortingen, interpunctie en verkeerd gespelde woorden die het algoritme in verwarring brengen.
  • Voeg een zoekwoord toe dat overeenkomt met uw inhoud.
  • Wees creatief.

Olivia Lopez’s “The Art of Travel” is een goed voorbeeld van een naam die werkt voor zoekmachines en luisteraars. Het algemene thema van de show is reizen (trefwoord opgenomen in de titel), maar bredere onderwerpen, zoals persoonlijke groei en duurzaamheid, komen vaak naar voren in de podcast. Ze plaatste zichzelf niet in een typische ‘reis’-niche door de show zoiets als ‘reisbestemmingen’ te noemen. De titel is ook kort, gemakkelijk te onthouden en werkt goed binnen de SEO-richtlijnen.

2. Schrijf een verleidelijke showbeschrijving

Wie leest de showbeschrijving eigenlijk? Zoekmachines en podcastplatforms doen dat wel, en daarom moet die van jou perfect geoptimaliseerd zijn om de juiste informatie te bieden. Drie elementen die je in jouw showbeschrijving moet opnemen, zijn:

  • De naam van de podcasthost
  • Onderwerpen die op de show aan bod komen
  • Eventuele afkortingen van de naam
    van de show

Deze elementen zijn cruciaal omdat nieuwe luisteraars podcasts vaak vinden door te zoeken naar showonderwerpen of de naam van de podcast. Maak ook uw beschrijving met deze SEO-richtlijnen in gedachten:

  • Houd het bij honderd tekens of minder.
  • Stel jezelf voor.
  • Neem het trefwoord op.
  • Strooi er enkele gerelateerde secundaire trefwoorden in.
  • Koppel je socials.

Laat je inspireren door deze informatieve en beknopte beschrijving uit “Beyond the Screenplay”: “‘Lessons from the Screenplay-maker Michael Tucker en het LFTS-team duiken dieper in het verhaal van individuele films en praten met de creatieven achter die films.” We hebben de naam van de host, de naam van de podcast en trefwoorden zoals verhalen, films en films om zoekmachines te helpen de podcast te vinden, te indexeren en aan de juiste doelgroep te leveren.

3. Gebruik afleveringstitels in je voordeel

Een van de kortste maar moeilijkste aspecten van metadata is de titel van de aflevering, omdat deze de aandacht van het publiek moet trekken, met de beschrijving van de aflevering moet werken en informatief moet blijven voor zoekmachines (een behoorlijk grote volgorde). Afleveringstitels volgen dezelfde richtlijnen als de titel van je show, met een paar toevoegingen zoals trefwoorden die specifiek zijn voor het thema, de namen van je gasten en de zoekintentie.

Teenager Therapy” doet goed werk door eenvoudige, SEO-vriendelijke titels te construeren, rekening houdend met de zoekintentie van hun doelgroep. Hun aflevering, How to Throw a House Party, zou het waarschijnlijk niet zo goed doen als het The Rules and Social Etiquette of Small, Intimate Gatherings heette. Ze begrijpen dat tieners waarschijnlijk zullen zoeken naar een huisfeest, dus gebruikten ze dat trefwoord in hun voordeel en hielden ze de titel herkenbaar en gemakkelijk te lezen.

4. Stel doorzoekbare afleveringsbeschrijvingen op

Afleveringsbeschrijvingen, of show notes, verleiden de luisteraar om op play te drukken, maar ze zijn ook een belangrijk aspect van SEO dat het voor zoekmachines gemakkelijker maakt om u te vinden. Ten eerste zijn hier enkele tips voor het schrijven van afleveringsbeschrijvingen:

  • Beperk ze tot drie of vier zinnen.
  • Laat de eerste 120 tekens tellen.
  • Voeg belangrijke trefwoorden en namen van gasten toe.
  • Maak een verbinding met de titel van de aflevering.
  • Vermijd vulwoorden en spoilers.

Poppy Newdick, senior productmanager bij Spotify, raadt aan om je te concentreren op de onderwerpen waarover je praat. “Onderwerpen zijn de interesses van mensen, en als mensen ergens in geïnteresseerd zijn, zullen ze ernaar zoeken. Oveweeg het schrijven van de beschrijvingen van je podcastafleveringen nadat je je podcast hebt opgenomen, je weet namelijk nooit in welke richting je gesprek kan gaan. “

5. Denk na over jouw artwork

De productmanager van Spotify for Podcasters, John Lagomarsino, gelooft dat artwork belangrijk is omdat het de eerste indruk is van de luisteraar van jou, je inhoud en je persoonlijkheid. Maar het is ook een cruciaal aspect van SEO – je kunt geen RSS-feed maken zonder een podcastafbeelding, volgens het algoritme van Google. Ontwerp uw omslagillustraties volgens deze industrienormen:

  • 3.000 x 3.000 pixels
  • Vierkante afbeelding
  • Duidelijke afbeeldingen of illustraties van hoge kwaliteit
  • Vermeld de naam en het logo van je podcast

Zodra je die specificaties hebt vastgelegd, is het tijd om creatief te worden. Denk eenvoudig en pakkend en vermijd te veel elementen en kleine fonts in het beeld, omdat het moeilijk te zien is op kleinere schermen. De cover art voor ‘Flow State‘, een podcast over focus, heeft een eenvoudig, vintage-geïnspireerd ontwerp met complementaire kleuren, een voor-en-midden titel en de naam van de host. 

Als je het gevoel hebt vast te lopen, kunnen wij vanuit CLIPMEISTER helpen bij het bedenken van een aantal concepten.

6. Personaliseer jouw podcast pagina

Je showpagina is het eerste wat luisteraars zien wanneer ze uw podcast vinden en bevat verschillende cruciale SEO-elementen. Als je je showpagina op Spotify wilt maken, begin je met het aanpassen van je profielpagina op Spotify for Podcasters. Vergeet niet om een paar belangrijke elementen op te nemen:

  • Categorietags met betrekking tot de podcastinhoud
  • Links naar sociale media
  • Link naar je website
  • De naam en titel
    van de podcast

Wanneer zoekmachines nu de RSS-feed crawlen, kunnen ze de juiste zoektermen vinden om jouw podcast te categoriseren. “Trippin“, een reispodcast met diverse gasten, heeft een goed ontworpen showpagina gemaakt met alle benodigdheden. Eenvoudige omslagillustraties, een pakkende naam en een beknopte beschrijvinggecombineerd met een trefwoordtag (reizen), links naar sociale media en aanvullend achtergrondontwerp.

7. Start een podcastwebsite

Een speciale podcast-webpagina is een hub om contact te maken met nieuwe luisteraars, om teasers te delen of zelfs producten te verkopen. Maar het is ook een alternatieve manier om gevonden te worden op zoekmachines. In plaats van alleen uw RSS-feed te laten indexeren, hebben webcrawlers (de bots die informatie verzamelen op internet) ook toegang tot jouw webpagina, waardoor de kansen om gevonden te worden door potentiële luisteraars toeneemt.

Een podcastwebsite biedt ook extra voordelen en kansen om een publiek te bereiken via e-mailmarketing en nieuwsbrief abonnees. De integratie van Spotify for Podcasters met WordPress maakt het bouwen van websites een snel en eenvoudig proces. Wij helpen je hierbij.

8. Bouw de voorpret op met een korte clip of trailer

Een podcasttrailer is als een filmtrailer of een razend populair songfragment – het geeft luisteraars een voorproefje van wat er gaat komen, maar het maakt ook deel uit van je RSS-feed, waardoor je gemakkelijker ontdekt wordt. Het profiel en de Spotify-pagina van je Spotify for Podcasters presenteren de trailer op een prominente plek, vlak voor de afleveringenlijst, waardoor het een van de eerste klikbare items is.

Nieuwe podcastluisteraars klikken eerder op een trailer omdat het makkelijk te consumeren is. Trailers zijn vaak ongeveer 30-60 seconden lang (perfect voor korte aandachtsspanne) en gevuld met boeiende en verleidelijke inhoud die is ontworpen om de luisteraar te boeien. Gebruik de trailer om je podcast te promoten, spanning te creëren voor een nieuwe aflevering of enkele van de beste audiofragmenten van het jaar te presenteren – de keuze is aan jou!

De conclusie

Podcastmarketing – en met name SEO – hoeft niet overweldigend te zijn. Door de juiste zoekwoorden op de juiste plek te integreren, je aan de richtlijnen te houden en je creatieve grenzen te verleggen, sta je in een mum van tijd bovenaan de podcastlijsten.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw Podcast profiel of het schrijven van titels en teksten? 

Bij CLIPMEISTER helpen we je graag bij het uit handen nemen van deze taken.

NEEM CONTACT OP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *